Jumaat, 15 Ogos 2014

Bagaimana : Root, Unlockbootloader dan Flash Custom Recovery bagi Nexus 5 & Nexus 4

Saya tahu tujuan anda kesini.Tanpa melengahkan masa, sila download semua apps dibawah dan install ke dalam Nexus 5 & 4 anda:


PERHATIAN: Sila baca dari mula hingga akhir terlebih dahulu, dan paling penting sila pastikan anda tahu apa yang anda sedang lakukan dan bakal lakukan

Next step, buka app Towelroot dan tekan "make it ra1n". Selesai.



Seterusnya, buka app Unlockbootloader for Nexus Device. Tekan "Unlock"di bahagian atas, dan "Untamper"dibahagian bawah. Pastikan  Bootloader Status dibahagian atas kiri tertulis "Unlocked".




Now, buka pula app ROM Installer, swipe dari kiri ke kanan, kemudian akan ada keluar option "Flash Recovery", tekan "Flash Recovery" tersebut. Kemudian akan keluar beberapa option untuk digunakan sebagai custom recovery Nexus 5 & 4 anda, pilih laa yang mana berkenan di hati, saranan saya, CWR Touch, lebih mudah untuk digunakan. Tekan option yang dipilih (contoh CWR Touch), install and flash.



So, bagaimana cara nak pastikan phone anda sudah di root, di unlockbootloader dan di flash custom recovery?

First, Root, jika semasa anda hendak masuk ke dalam app Unlockbootloader for Nexus Device terdapat pop-up dari SuperSU, dan meminta kelulusan kebenaran untuk masuk, itu bermakna phone ada sudah diroot. Cara lain untuk periksa, download Root Checker di dalam Playstore. 



Kedua, Unlockbootloader, untuk pastikan phone anda sudah di unlock, off phone anda, restart, semasa boot-up, akan keluar perkataan "Google", lihat pada bahagian bawah, jika mangga terbuka, anda sudah unlockbootloader.



Ketiga, Custom recovery, off phone anda, tekan button volume up and down, kemudian tekan power button. Akan keluar gambar seperti dibawah, guna volume button untuk navigate sehingga jumpa perkataan Recovery Mode, tekan power button. Boommm, anda akan masuk ke dalam custom recovery.



Tahniah, anda sudah Root, Unlockbootloader dan install Custom Recovery pada Nexus 5 & 4 anda.

Sebarang pertanyaan boleh dikemukakan dibawah atau mengemukakan soalan anda di group Facebook LG Nexus 4 Malaysia dan Malaysian Nexus 5.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan